Klötzke och Wahlström på residenset

Massor med förberedelser, allt från värmelampor till porslin har köpts in och röding och lingon och fan och hans moster har grejats med för att få dem skeppade till London. Finbesök från Gert Klötzke och Niclas Wahlström och jag har tagit ledigt torsdag och fredag denna veckan (detta trots att min egna födelsedag var på tisdagen!) för att kunna agera springpojke/fotograf/nisse under dagen. Nåja. Började i och för sig dagen med ett välbehövligt frisörbesök och shopping men ..! Viktig vill jag då själv tro att jag var!

Denna kväll bestod gästlistan av trettiosex stycken sånnadära viktiga människor, ty matlandet Sverige ska firas!



Menyn, svenskinspirerad, självklart.



Findukat och allt!



Osten var "stampad" (ser ni foten?)!

Nä, men den här osten är inte lite speciell, en dam som kallas Sivan köper nämligen in "vanliga" svenska ostar, och lagrar dem i sitt ombyggda garage. Det. Är. Helt. Sjukt. Vad gott en 36 månaders Prästost kan smaka! Seriöst, vi borde vara mer stolta över våra ostar!



Brödet var bakat. Och dessutom riktigt bra. Manitoba Cream i degen om någon undrar. Ett sånt där mjöl som man bara lyckas bättre med. Här lämnas inget åt slumpen!



Mitt bord kom till användning och fick flytta in i köket.



Förrätten: Tallrökt röding med Kalixlöjrom, ärtpuré och pressgurka. Rödingen var otroligt fantastisk, en sådan som smälte i munnen. Underbar bara. Den tillagades tillagades tidigare under dagen med hjälp av krossade tallkottar och en maskin med ett suspekt utséende. Resultatet kändes som ett mellanting av varmrökt och kallrökt. Fast mest kallrökt. Sluttjatat om detta!



En sista touch av kärlek. Gert droppar olja på ärtskotten.



Andra förrätten: Fläsksylta, havskräfta med brynt smör, inkokt äpple och en potatisterrin. Riktigt riktigt gott. Riktigt gott alltså!



Så till varmrätten, som blev lite pillig. Lammrygg med örter och vitlök. Utan snöre. Helst. Därav pillet.



En engelsk tidning fotade maten några timmar innan middagen, så här har ni en provtallrik. Viktigt att tillägga här är att på slutresultatet fanns harsyra som kvällens viktigaste person (jag!) hade plockat i! Varmrätten var alltså lammrygg, nässelkräm, lammrullsylta, färsklök, morot och toppmurklor. Det känns liksom överflödigt att beskriva hur gott det var.



Lars och Niclas i luckan.



Så till osten som jag ju redan skrivit lite om. Tillbehöret var lite häftigt. Finstrimlad och dressad spetskål och OP-inlagda sultanrussin. Fräscht på nåt vis!



Sist men inte minst; desserten. En klappgröt med hjortron, punchinlagda hjortron, lingonglass, hjortronsaftsås, rostad mandel och en helt ljuvligt god älgörtsgelé.



Jag ville helst ha flera!

Sammanfattat hade jag en riktigt härlig kväll, sköna människor i köket och en varm stämning! Tack Gert och Niclas! Och Lars också för den delen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0