Färsk grön mandel

Vad i himmelska tusan kan detta vara? tänkte jag när jag såg dessa nyanlända sötingar på jobbet. Aldrig att jag hade kunnat gissa att det var mandlar! Jag och en jobbarkompis dissekerade en, helt utan kunskap om vad vi hade att vänta. Började tugga lite på "köttet" runt omkring, som var beskt, syrligt, träaktigt. En riktigt hård frukt, men man kan visst äta hela frukten när den är lite mer mogen. I mitten sitter kärnan, mandeln. Men den är saftigare, mjölkigare, mörare, fräschare och lite sötare än en vanlig mandel. Just denna kan man ha rå i sallader, eller faktiskt steka i olivolja.

Efter lite googlande fick jag veta att man kan göra en underbar likör av de omogna frukterna. Skåra dem lätt och lägg i en flaska sprit, vänta i sisådär ett halvår, så har du en härlig dryck (?). Man kan också lägga in dem, bland annat i honung. Jag känner att detta skulle kunna vara en succé in en lite finare rätt på krogen, lika god som den är ovanlig.



Har ni någon erfarenhet av denna frukt? Vad kan man mer göra med den?

Kommentarer
Postat av: Empa

Jag brukar mest använda likören....Tiramisú mmmm. visste dock inte hur hela härligheten såg ut. Fortsätt granska ;)

2011-06-14 @ 17:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0