Historien om Ewan

Den är som följer.

Det är ju både dyrt och krångligt att resa med gitarr, min Epiphone Steve bor just nu hos brorsan hemma i Sverige. Men man får en sådan gitarrabstinens om man inte får spela på ett tag, det kliar i fingrarna, ja, det är definitivt ett beroende! Så när jag fick min första lön var det bara en sak som gällde; en ny gitarr. Jag hade redan tidigt googlat upp en gitarrbutik som ligger ganska nära, Hobgoblin heter den och hela butiken känns som en karaktär. Smockat med instrument och en kille i kassan som rabblar instrument på svenska ("Nyckelharpa! Fiol! Munspel!") och som skapar en skön avslappnad stämning för en som mig som inte riktigt gillar att plinka gitarr inför främlingar i nyktert tillstånd.

Så jag stod nästan och knackade på dörren vid öppning när jag fått tag i lite pengar. Det var några stycken gitarren jag var lite intresserad av sedan förra besöket, var ensam kund i butiken så kunde spela mig fram lite tyst sådär. Bestämde mig för en begagnad skönhet av märket Simon and Patrick. Jag tror att prislappen sa något kring 200-lappen men fick den ännu billigare när jag betalade cash. Precis när vi packar in gitarren i den enkla gitarrväskan som ingick i köpet, rasslar det till i dörren. Upphovsmannen till namnet på min nya skatt kommer in som en virvelvind. Ewan McGregor. Han hade ju inte direkt mitt timida sätt där inne direkt utan babblar på och plockar upp instrument efter instrument. Och ja, han ber mig faktiskt snabbt om ursäkt för att han avbrutit mig mitt i mitt köp.

Kommer man från Umeå, där det häftigaste i kändisväg är Sverker på Clas Ohlssons, jamen så får man tycka att det är lite häftigt att träffa på mannen som spelat Obi-Wan, som hånglat med Scarlett Johanson och som spelat så sjukt bra i Trainspotting.

Så där har ni det. Min nya stjärna; Ewan (uttalas [Evann]).



Ewan



Ewan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0