Tavlan som aldrig blir klar...

Jag håller på att måla min andra tavla, men inte fasiken tycker jag den blir klar nån gång! Jag råkade fortsätta på fågeltemat. Idén var att måla en talgoxe; en fågel som verkligen påminner mig om min barndom, har alltid tyckt om talgoxen, dom är fina små djur! Så. Jäkla jävla projekt alltså!
Jag började med att söka upp bild på talgoxen på nätet, jag ville ha en bild med mycket rörelse i eftersom att jag hade en tanke om att på något vis få in luftrörelsen i bilden, något som liknar sådana där bilder på aerodynamik eller vad dom nu kallar det. Ja, fråga då inte mig!


Funnen liten pippi skrevs ut i svartvitt och klipptes ut.



Jag tog minismå bitar häftmassa, plattade ut med och kladdade fast fågeln på duken, som jag för övrigt av någon outgrundlig anledning (handlade kanske mest om känslan att göra det "ordentligt") hade grundat med vitt. Inte visste jag vid detta laget hur många lager oljefärg den här stackars tavlan skulle stå ut med... Sedan målade jag ut konturerna av fågeln, men framför allt var min tanke att få ut den här "aerodynamiken" som jag fantiserade om. Jaja.



Så kom arbetet med färgen. Jag såg ju som framför mig talgoxen i fart, och att den ju sannolikt nog fanns ute i naturen, därav de "naturliga" färgerna.



Så här såg första utkastet av bakgrund ut, men oj vad jag har ändrat...



Här är talgoxen klar, allt utom fötterna då. Jag väntade några dagar, så att färgen torkat någorlunda, klibbade sedan helt enkelt tillbaks den utklippta kraken, målade konturerna, köpte smal pensel, satte på Aliens i dvd:n och målade utefter konturerna och så...



Det har varit mycket grejs med den här himla tavlan, jag har vart jäkla osäker alltså, men just nu ser den ut så här (inte klar än!). Feed back är mycket välkommet, jag har frågat mannen här hemma, men inte säger han mycket inte! "Mmmm" mest faktiskt. Översättning på "mmmm" (i tveksam ton) vore ju gött också...

Kommentarer
Postat av: Lena

Men Sofia!! Skitfin tycker jag den ser ut! Mysig liksom. Jag gillar också fåglar i rörelse, specielt talgoxar. Jag vill också ha en!

2011-04-04 @ 23:11:23
Postat av: Sofia

Hehe, ja, visst är talgoxar mysiga asså :) Så du vill ha en talgoxe alltså? ;) Jag och brorsan brukade fånga talgoxar när vi var små, vi använde oss av en råttfälla i form av en bur. Vi hade olika metoder. Antingen så la vi fågelfrön inne i buren, sedan satte vi ett snöre i själva "dörren" till buren. Sen satt vi i fönstret och drog helt sonika igen dörren när en fågel var inte. Skitlätt! Andra tricket var att använda den som den råttfälla den var. Vi lade fågelfrön på "falluckan" innan vi drog till skolan. När vi kom hem fanns det alltid minst tre fåglar i buren.

Jag vet att detta snuddar på djurplågeri, men vi var ju barn och dessutom släppte vi alltid ut talgoxarstackarna..! :P

2011-04-04 @ 23:22:16
Postat av: E-S

Seriöst Sofia, var har du gömt den här supertalangen alla dessa år? Eller ja, de ca 3,5 år jag känt dig :) Du är ju helt galet duktig, jag är sjuuukt imponerad ska du veta! Om jag skulle säga nånting om den är det möjligtvis mer kontraster i det runtomkring, som är särdeles tjusigt måste jag säga. Måla på, jag vill gärna se fler av dina mästerverk :)

2011-04-05 @ 00:36:35
Postat av: Pernie

men gud va fin! Vilken energi du fick till :D

Du har talang Sofia.

Åhhhh jag vill åka till London nu och måla tavlor med dig :D

2011-04-06 @ 08:40:03
Postat av: Emma Johansson

Så himlarns bra du är på att måla! Kul att du har en blogg också, så att jag kan hålla reda på kusinen!

Ha det jättebra!



Emma

2011-04-06 @ 11:48:24
Postat av: Jocke w

Shit! Visste inte att du hade såna skills! Man blir ju sjukt imponerad/avundsjuk!

2011-04-06 @ 18:09:18
Postat av: Sofia

Men söta ni är allihopa!! :) Jag tror minsann ni också skulle kunna få fram en liten pippi och lite flumflum om ni försökte .. ;)

2011-04-06 @ 23:51:50
Postat av: Sara Sjöstedt

Hej, hej! Här har du ännu en kusin som är mycket imponerad av din tavla! Bra ide', härliga färger, (Grönt!) och du har fått ett liv som jag gillar. När öppnar du konstutställning? Ha det bra o ta hand om dig!

2011-04-10 @ 09:34:34
Postat av: mamma

jag ger see storkvinn över dää !!!

2011-04-10 @ 16:17:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback